Banan- och jordnötssmörsbars, bra snacks!

Banan- och jordnötssmörsbars, bra snacks!

Banan- och jordnötssmörsbars, bra snacks! Dessa bars är dessutom glutenfria, veganska och sockerfria. Det söta kommer från den mörka chokladen och bananerna. De blir alltså inte så söta. Vill man ha dem sötare så byt ut de mörka chokladknapparna mot mjölkchoklad eller vita chokladknappar. Men som nyttigast blir dessa bars såklart med de mörka chokladknapparna. På bilden ovan har de precis kommit ur ugnen så chokladen har inte hunnit stelna till riktigt.

Banan- och jordnötssmörsbars, bra snacks!

Så här ser det ut när du sätter in alltet i ugnen sådär en kvart. Precis lagom för att chokladen ska smälta ihop med det andra. Det går riktigt fort att göra dessa bars. Du bara blandar ihop allt och skjutsar in det i ugnen. Välj själv i hur stora bitar du skär dem. Ett alternativ är att skära dem i munsbitar. Ja, testa dig fram. Åt en bar när jag kom hem idag och kände mig verkligen så pigg. Satte igång att städa flera skåp. Slängde så mycket saker som bara legat och tagit upp plats. Så nån slags energi fick jag definitivt att dessa banan- och jordnötssmörsbars. Får testa imorgon igen om samma effekt infinner sig. Vore toppen för jag skulle behöva städa igenom många skåp och lådor här hemma.

Banan- och jordnötssmörsbars, bra snacks!

Jag fick många frågor om hur man gjorde dessa så passade på att skriva in receptet här och nu så jag inte glömmer bort det. Har många bollar i luften just nu, så lite glömsk.

Banan- och jordnötssmörsbars

  • 4 mogna bananer (knappt 500 g då de är skalade)
  • 120 g jordnötssmör (1 1/4 dl)
  • 250 g glutenfria havregryn (6 3/4 dl)
  • 125 g mörka chokladknappar
  • 1.5 – 2 dl valnötter (grovt hackade)
  • Nypa salt

Gör så här

  1. Börja med att ta fram en form, ca 20×20 cm. Ta även ut ett bakplåtspapper. Fukta händerna med vatten och knykla ihop bakplåtspappret. Då är det lättare att lägga ut det i formen och det stannar kvar.
  2. Sätt ugnen på 180 C
  3. Mosa bananerna. Tillsätt resten av ingredienserna. Spara dock lite mörka chokladknappar.
  4. Tryck ut det ihoprörda i formen med bakplåtspapper. Tryck ut och platta till. Strössla över lite chokladknappar och tryck till dem så de sitter fast.
  5. Sätt in i ugnen 15-17 minuter. De ska få lite färg.
  6. Ta ut och låt svalna något innan du skär upp i barstorlek.
  7. Förvara i burk med lite bakplåtspapper emellan varje bar.

Linda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.