Acai Bowl – Superfrukost

Acai Bowl

Acai Bowl är både supernyttigt och supertrendigt. I USA kan man köpa en Acai Bowl var som. Fantastisk snabbmat, mellis, kvällsgodis osv. Smaken är lite som en blandning av blåbär, choklad, björnbär, hallon. Acai Bowl blir lite som Frusen Yoghurt i konsistensen och är både så gott och så lätt att göra. Acaibären växer vilt i Sydamerika, i ett palmträd. Här i Sverige hittar vi bären främst i pulverform. Men hittar du bären så använd dem till att göra din Acai Bowl (det ska vara ännu godare). 

Acaibären räknas som ett av världens absoluta superbär. Otaliga forskningsrön har bara förstärkt den bilden. Vid en jämförelse med blåbär (som också räknas till superbären) så innehåller Acaibären 3-6 gånger så mycket antioxidanter (ämnen som neutraliserar fria radikaler och därför minskar risken för allvarliga cellskador i kroppen och håller uppe kroppens skydd mot åldrande). Dessutom innehåller bären vitaminerna B1, B2, B3, C, E, mineralerna järn, kalium, magnesium, fosfor och kalcium. I bären finns också aminosyror, de nyttiga fettsyrorna Omega 6 och 9, vilka förbättrar blodcirkulationen.

Så, med det sagt så blev det en Acai Bowl i morse givetvis och en långpromenad runt Sicklasjön i krispig kyla och strålande solsken. Vad äter ni till frukost på helgerna?

Du behöver (för 1 generös bowl)

1 frusen banan (frys in banan i skivor, ta ut den frysta bananen sådär 10 minuter innan du mixar den så att inte mixerbladen förstörs)

1,5 dl bär, t ex blåbär/jordgubbar/hallon (frysta eller färska)

1 generös msk med Acaipulver

1 dl kokosgrädde/mjölk (eller mandelmjölk, sojamjölk eller annan mjölk)

Mixa i mixer eller med stavmixer till en konsistens i likhet med frusen yoghurt. Toppa med smarriga saker, exempel nedan.

 

Topping

Färska bär

Chiafrön

Hampafrön

Bipollen

Kokosflingor

Kokoschips

Granola

Hackade nötter

Pumpakärnor

Solrosfrön

Linda

One Comment

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *