Veckans Gästinlägg – Alexander Öqvist

Alla har tid för fysik aktivitet

Jag får ofta frågan av folk hur jag orkar och har tid att träna så mycket som jag gör. Men då kommer min motfråga, varför skulle min vardag skilja sig så mycket mot alla andras? Jag har ett 100% jobb som alla andra, mat ska lagas, kläder ska tvättas och det ska se fint ut hemma.

I mina ögon så handlar det om prioriteringar och hur man planerar sin vardag. Jag skulle kunna lägga fler timmar på att se på tv, gå på café, gå ut och festa eller gå i butiker. Ja, då skulle jag inte ha möjlighet att träna så ofta som jag gör.

För mig är träningen och hälsan otroligt viktigt, det är en kropp jag ska ha livet ut och varför inte försöka göra det bästa för den. Jag vill kunna leka med mina framtida barnbarn, känna mig pigg och i bra form den dagen jag går i pension. Jag vill försöka vara så frisk och pigg som möjligt under hela mitt liv. För mig kan inte det värderas i tid eller pengar.

Jag anser att dom allra flesta har möjlighet att avsätta 2-3 timmar i veckan på träning eller annan fysisk aktivitet utanför hemmet. En vecka består av 168 timmar. Om du sover 8 timmar per natt så försvinner alltså 56 timmar, kvar har vi 112 timmar. Dom flesta av oss jobbar 8 timmar om dagen och då har vi 72 timmar kvar. Av dom 72 timmarna i veckan så ska vi få in diverse vardagsaktiviteter, matlagning, hämta barn på dagis eller vad det nu kan vara.

Frågan man kanske kan ställa sig då, hur många timmar i veckan sitter du framför tvn och datorn? Och sen jämför med hur många timmar du spenderar på träning?

Av dom 72 timmarna så vågar jag påstå att dom flesta kan avsätta 2-3 timmar till fysisk aktivitet.

Den här bilden hängde vid ingången till idrottshallen på militäranläggningen Livgardet utanför Stockholm. När jag gjorde lumpen där kunde jag inte låta bli att ta bild på den. Det är absolut ett av mina favoritcitat och jag tycker verkligen det stämmer till 100%. Vad väljer du helst? För mig är valet självklart. Jag kommer alltid att sätta av tid för min träning. Dels för att jag tycker det är otroligt kul och även för att jag och min kropp mår bra av det.

Tänk på vad bara 2-3 timmar träning i veckan kan göra just för dig, din hälsa och dina mål!

Vad kan du göra för att komma igång med träningen? Vad måste du ta för personligt ansvar för att lyckas?

Sätt dig ner, planera nästa vecka, hur ska du göra för att få in träningen i din vardag? Första veckan eller veckorna kommer kanske att vara extra tuffa, men den dagen träningen blir en rutin för dig så kommer du vara otroligt glad för att du startade.

Hälsovinsterna med träning tror jag dom flesta är mycket väl medvetna om så dom tänker jag inte dra upp här. Det jag vill få sagt är att alla har tid med träning ett par timmar i veckan. Det handlar bara om prioriteringar och planering av din vardag.

Alexander Öqvist

Personlig Tränare & Online Coach

www.myrevolution.no

alexander@myrevolution.no

Linda

0 kommentarer

  1. Mycket intressant inlägg! Du har så rätt även om mitt fall kanske är lite speciellt. Jag har så svårt att se hur jag ska få in träningen då jag i stort sett aldrig är ’barnfri’. Hemmaträning?

  2. Hemmaträning är absolut ett bra alternativ! Finns mycket man kan göra hemma med enkla redskap. Det är om inte annat bättre än ingenting =)

    Jag tror också att flera gym i Sverige erbjuder barnpassning på gymmet. T.ex SATS har det om jag inte minns fel =)

  3. Tack för ett bra inlägg! Träning gör gott för en och jag tränar alltid på morgonen. Hemmaträning kan också vara bra och effektivt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *