Veckans Gästinlägg – Alexander Öqvist

HUR PÅVERKAS DU AV LÄTTPRODUKTER och SÖTNINGSMEDEL?

I media så skrivs det nästan dagligen om Lättprodukter och hur farligt det är med sötningsmedel osv. Men stämmer det egentligen? Hur ligger det till med sötningsmedel och Lättprodukter? I det här inlägget tänkte jag reda ut lite vad som gäller kring detta och personliga erfarenheter kring ämnet.

Innan vi drar igång så ska jag förklara vad Artificiella Sötningsmedel är och Naturliga Sötningsmedel:


Artificiella Sötningsmedel = Framställs på syntetiskt vis och finns inte i naturen

Naturliga Sötningsmedel = Naturligt socker som finns i naturen

Om vi börjar med lättprodukter så har det exploderat senaste åren. Men vad menas egentligen med en lättprodukt? Många tillverkare skapar en produkt som marknadsförs med att den innehåller mindre kalorier som ska locka oss köpare att välja den istället, för den innehåller ju mindre kalorier. Bra eller hur? Riktigt så fungerar det inte, tar man bort lite fett från en produkt så får man mindre kalorier eftersom fett innehåller 9 kcal per gram medan protein och kolhydrater innehåller ca 4kcal per gram. Men har dom verkligen bara tagit bort fettet och inte gjort något annat?

Många tillverkare ersätter tyvärr fettet med lite extra socker för att produkten ska få lite mer smak och lite mindre kalorier än orginalprodukten. Men vad föredrar du? 2g extra fett eller 2g extra socker?

Vi kan ta ett exempel från Norge där tillverkaren Tine har gjort en lättare variant av deras Cottage Cheese som ska innehålla mindre kalorier. Vi kan jämföra värderna på dessa två produkter här:

Cottage Cheese ORGINAL

Näringsinnehåll per 100g:
Energi 400 kJ (96 kcal)

Protein 13 g

Kolhydrat 1,5 g
 -varav sockerarter 1,5 g

Fett 4,3 g
 – varav mättat fett 2,6 g

Kostfiber mindre än 1,0 g

Natrium 0,1 g
Cottage Cheese Mager/Lätt
Näringsinnehåll per 100g:
Energi 333 kJ (79 kcal)

Protein 13 g

Kolhydrat 2,1 g
 varav sockerarter 2,1 g

Fett: 2,0 g
 varav mättat fett 1,3 g

Kostfiber mindre än 1,0 g

Natrium 0,15 g
Som ni kan se så innehåller den lättare varianten mer kolhydrater är orginalet. Dom här burkarna är 300g så vi kan jämföra totala innehållet. Kanske ingen extrem skillnad men nu förstår ni iallafall hur det ofta fungerar.

Cottage Cheese Mager 300g: 6,3g Kolhydrater 
Cottage Cheese Orginal 300: 4,5g Kolhydrater!

Artificiella Sötningsmedel

Ett ganska välkänt sötningsmedel för många är Aspartam och det har varit stora debatter om det senaste åren. Aspartam finns i en rad olika Lightprodukter och speciellt i den kända läsken Pepsi Max. Många av er blir antagligen rädda av att bara höra ordet aspartam och förknippar det med livsfarligt och cancerframkallande. Men är det verkligen så farligt? Vad krävs det för mängder för att det ska vara farligt?

För ett par år sen var jag och en kompis på en föreläsning med Magnus Westberg som är Näringsfysiolog och jobbade då vid Karolinska Institutet i Stockholm. Föreläsningen handlade självklart om kost och även endel om just Aspartam. Många (eller alla?) studier som har gjorts på Aspartam är gjorda på råttor eller möss och då har det flera gånger visat sig vara farligt. Men då kommer frågan, reagerar verkligen råttor på aspartam på samma sätt som människor? Enligt Magnus så är Aspartam i sig ett farligt ämne men när den kommer in i människokroppen så klarar vi av att omvandla den till något ofarligt. Iallafall i rimliga mängder av Aspartam.

Livsmedelsverket har satt ett gränsvärde för hur mycket aspartam vi maximalt bör få i oss per dag: 40mg per kilo kroppsvikt / per dag. För mig blir det då ca 85kg x 40mg = 3400mg aspartam / per dag.
Hur mycket Aspartam innehåller Pepsi Max då? Svaret är inte enkelt men söker man runt lite på google så återkommer 123 gram per 33cl Pepsi Max. Med andra ord innehåller 1,5L Pepsi max ca 550mg Aspartam. Med andra ord kan jag dricka upp emot 9 Liter pepsi max per dag utan att överstiga Livsmedelsverket gränsvärden för Aspartam (förutsatt att jag inte äter något annat som innehåller aspartam såklart). Då borde det inte vara så farligt att ta en 33cl pepsi max till lunchen eller middagen.

Med tanke på att många studier går isär varandra och att man fortfarande inte vet helt säkert hur kroppen reagerar på alla dessa Artificiella sötningsmedel så ska man absolut vara försiktig. Men att ta en 33cl Pepsi Max till middagen under sin diet är inget man kanske behöver oroa sig för speciellt mycket. Självklart kommer vatten alltid att vara det bästa alternativet, men ibland vill man unna sig något gott. Men jag kommer alltid att välja Pepsi Max eller Cola Zero framför vanlig Pepsi & Cola. Den mängden socker som vanlig läsk innehåller kan vi konstatera att det är långt ifrån hälsosamt. Ta media med en nypa salt men överdriv inte konsumtionen på Lightläsk eftersom man inte vet helt säkert hur det påverkar kroppen vid extremt intag över längre tid.

Naturliga Sötningsmedel

Naturliga sötningsmedel säger ju det mesta av bara namnet, alltså det som finns i naturen. På senaste tid har Stevia blivit otroligt populärt sötningsmedel eftersom det både är naturligt och innehåller inga kalorier. Dessutom är det upp till 300-400 gånger sötare än vanligt socker. Stevia är egentligen Steviosid och finns i just plantan Sötflockel (Stevia). Det är ingen sockeralkohol utan en glykosid (ämnen med två distinkta delar, en sockerart och en annan substans) men har som sagt samma sötningseffekt som andra Artificiella sötningsmedel. Enligt olika rapporter så har man konstaterat att Stevia inte påverkar blodsockret hos friska människor eller människor med diabetes typ 2.

Stevia fungerar perfekt till bakning eller andra typer av matlagning. Man behöver med andra ord ingen stor dos för att få fram sötman. Stevia finns att köpa hos MyRevolution.no och här finns den i flera olika smaker! Perfekt att ha hemma ståendes i skåpet för bakning och matlagning.

Slutsats

För mig känns det naturligt att välja Pepsi Max före vanlig pepsi eller cola med tanke på innehållet av socker. Jag anser att sålänge man inte överdriver konsumtionen av Aspartam eller andra Articifiella sötningsmedel så kan man vara lugn. Men tänk efter om du kanske hellre borde dricka ett glas vatten till maten. Och ersätta vanligt socker med t.ex stevia i bakning anser jag vara en bra lösning för att undvika socker och onödigt mycket kalorier. Om det dessutom visar sig att Stevia inte påverkar blodsockret så är det ju perfekt istället för vanligt socker som garanterat kommer påverka ditt blodsocker negativt. Letar du efter studier eller referenser? Spana in t.ex pubmed.com så kan du hitta både det ena och det andra. Men mycket handlar om sunt förnuft när vi väljer produkter. Läs på förpackningen vad det innehåller, lär dig vad olika ämnen är och skapa dig en uppfattning. Antagligen finns det större problem eller orsaker att det kanske inte går som det går med dina resultat än att du dricker 33cl pepsi max till maten ibland. Se helheten och analysera efter det istället.

Alexander Öqvist Personlig Tränare MyRevolution

alexander@myrevolution.no

Linda

0 kommentarer

  1. Det här är intressant att läsa, just för att det är så mycket prat om socker hela tiden. Vad är bra, vad är inte bra! Tack att du delar med dig av dina tankar och åsikter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *