Veckans Gästinlägg – Alexander Öqvist

Hur påverkas din framgång av stress?

Många upplever stress dagligen både på jobbet och privat. Men vad är egentligen stress och hur påverkar det din träning och dina resultat?

Man kan säga att stress är kroppens försvarsalarm och har alltid funnits hos oss, i grunden är det egentligen ingenting farligt. Stress gör kroppen redo och sätter igång pulsen, andning och höjer blodtrycket. Musklerna aktiveras och adrenalin pumpas ut. Stress blir däremot farligt om den blir långvarig, om du t.ex stressar dagligen på jobbet och privat, du låter aldrig kroppen återhämta sig och du kanske t o m blir sjuk eller förkyld.

Kortistol är kroppens primära stresshormon och ska ha sin topp på morgonen och sen sjunka under dagen och sen stiga under natten för att kunna väcka oss nästa morgon. Kortisol höjer blodsockret i kroppen och ger energi, problemet blir när man sover för lite och stressar för mycket. Med andra ord om du sover för lite och stressar för mycket så sätter du hormonet ur balans och du håller det för högt under hela dagen.
För höga nivår av Kortisol under längre perioder kan förstöra din träning och framgång mer än vad du tror.

För att göra listan kort så tar jag bara upp ett par saker som för höga nivåer av kortisol gör med kroppen:

* Trötthet

* Depression

* Ökat blodtryck

* Sämre prestationsförmåga

* Högre blodsockernivåer och bukfetma

* Ökad risk för Diabetes typ 2

* Hjärt & Kärlsjukdomar

* Muskelspänningar i axlar & nacke

Men hur påverkar stressen din träning och dina resultat?

Om stressen varar i en längre period så kommer det påverka din träning och framgång negativt. Du kommer inte att orka prestera lika bra på träningen och sålänge kroppen producerar stora mängder av kortisol kommer fettförbränningen att bromsas. Stress kan också leda till sömnproblem vilket i sin tur kommer påverka dina resultat negativt i form av utebliven energi och återhämtning. När kroppen går med för höga nivåer av kortisol under en längre period så får du mer sötsug, stimulerar fettinlagringen i buken och på så sätt får du det hälsofarliga bukfettet. Kortisol är också ett ämne som kan bryta ner din muskelmassa och det är väl det sista du vill?

Ett dygn består av 24 timmar och du kanske lägger ca 1 timme på träning, då har du 23 timmar till av dagen som du måste göra det bästa av. Det handlar om att få in alla bitar under dygnet. Glöm inte heller att stress kan göra att du får brist av diverse Vitamainer och även omega 3. Om du stressar mycket och inte lyckas helt med kosten kan Multivitamintillskott och Omega 3 tillskott vara ett bra alternativ för att komma på rätt bana igen.

Multivitaminer hittar du här : http://myrevolution.no/vitaminer-og-mineraler


Omega 3/fettsyrer hittar du här: http://myrevolution.no/fettsyrer

Vad kan man göra för att motverka stress?

Det kanske är lättare sagt än gjort att på ett klapp sluta att stressa. Men faktum är att du kan lära dig att hantera stressen, hur stresstålig du är kan också vara väldigt individuellt. Vissa kan hantera stressen mer än andra men i slutändan handlar det om att kunna planera sin vardag. En bra sak att starta med är att lokalisera anledningarna till varför du stressar. Om du kan lokalisera varför du stressar så blir det mycket lättare att arbeta runt problemen.

Glöm inte att det ofta finns ett tydligt samband mellan stress och sömn. Sover du verkligen så mycket som du borde göra? Eller är det kanske dags att se över dina sömnrutiner?

Sök glädje och skratt i vardagen så kommer det att sänka dina nivåer av kortisol. Likaså om du börjar motionera regelbundet och äter mer sund mat. Stressa inte när du ska äta din lunch eller middag, ät i lugn och ro och låt kroppen vila en stund.

En viktig sak som hjälper mig att stressa mindre är att planera kommande veckan och kommande dagarna. Jag planerar vad jag ska ha till frukost, lunch och middag en vecka innan. Jag packar jobbväskan och träningskläderna dagen innan jag ska till jobbet, jag tar fram alla kläder och saker jag behöver för nästa dag. Alla dessa förberedelser hjälper mig att inte stressa.

Lär dig olika avslappningsmetoder som t.ex yoga och meditation och se om det kanske hjälper dig att stressa mindre i vardagen. Lär dig att koppla av.

Som jag skrev tidigare så kan stressen leda till brister av olika vitaminer och omega 3 i kroppen. Därför kan ett kostillskott vara smart för att få tillbaka kroppen i rätt balans.

Ett ämne som man ofta kan få brist av vid långvarig stress är magnesium, se därför på ett ZMA tillskott som antagligen kommer hjälpa dig att sova bättre också:
http://myrevolution.no/zma-120kapsler

Alexander Öqvist Personlig Tränare

alexander@myrevolution.no

www.myrevolution.no

Linda

0 kommentarer

  1. Tack för ett tänkvärt och intressant inlägg. Håller verkligen med om att sömnen är superviktig. Självklart är träníng och sund kost är också viktiga hörnstenar för att hålla stressen borta. Jag tycker också att man ska vara snäll mot sig själv och ställa lagom krav. /Carina

  2. Tack Carina!

    Ja exakt som du skriver så handlar det om att få alla pusselbitar på plats för att man ska få så bra resultat som möjligt 🙂 Självklart, man ska sätta upp realistiska mål som fungerar för ens vardag och liv. Dumt om man ställer för höga krav och sedan misslyckas hela tiden. Då sjunker motivationen lätt i botten!

    Mvh Alexander Öqvist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *